Rocznica Różewiczowska stworzyła jakąś okazję do oddania hołdu mistrzowi ze strony młodych twórców – mówi Krzysztof Kopka z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
Spektakle zaprezentowane w ramach projektu Bohater.dok to „Oczy matki”, „W sieci” i „Garbologia. Studium nieznikania”.
Garbologia to jedna z wąskich dyscyplin związanych z archeologią. Kiedy zastanowiłyśmy się na tym, pomyślałyśmy, że w przyszłości to pewnie będzie jedna z głównych dyscyplin, ponieważ to, co pozostawiamy po sobie to są śmieci – mówi Natalia Klupp, aktorka i reżyserka.
Przedsięwzięcia realizowane z ramach projekt Boheter.dok odbywały się w miejscach związanych z życiem Tadeusza Różewicz. Jak podkreślają aktorzy, chcieli w ten sposób wyjść do ludzi i od tego, o czym pisał Różewicz, aby pokazać, że to nadal aktualne.
Ze „Starej kobiety wysiadującej”, dramatu napisanego w 1968 roku, jednego z pierwszych, który tak głośno ostrzegał przed katastrofą klimatyczną, staramy się też o tym fakcie mówić – mówi Krzysztof Kopka z Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.
Różewicz dał nam wiele okazji, aby łączyć spektakl, którym zajęłyśmy się ze współtwórczyniami z tematem śmieci. Jest bardzo wiele okazji, żeby powiązać to z Różewiczem – mówi Natalia Klupp, aktorka i reżyserka.
W trakcie spektaklu „Garbologia. Studium nieznikania” artyści postanowili wykorzystać śmieci w niecodzienny sposób – zrobić z nich na przykład instrumenty, czy zabawki. W ten sposób pokazali, że dla jednych to, co jest śmieciami, dla drugich będzie skarbem.