Wrocławski akcent w historii Dantego

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
700. rocznica śmierci Dantego obchodzona jest na całym świecie w tym także w Ossolineum. To właśnie tu znajduje się szczególny egzemplarz „Boskiej komedii” oraz grafiki związane z tym tematem.

– Inkunabuł to książka, która została wydana do 1500 roku włącznie i inkunabuł, który dzisiaj prezentowaliśmy to pierwsza ilustrowana edycja „Boskiej komedii” Dantego z 1481 roku wydanej we Florencji, w rodzinnym mieście poety, przez drukarza pochodzącego właśnie z Wrocławia, Nicolausa Laurentiego – mówiła dr Agnieszka Franczyk-Cegła, Dział Starych Druków Biblioteki Ossolineum.

Księga wydana przez związanego z Wrocławiem drukarza, wyróżnia się zdobieniami, a także imponującym rozmiarem.

– Monumentalna objętość księgi wynika z tego, że do tekstu właściwego Dantego dołączony został także obszerny komentarz. Jeżeli spojrzymy na książkę, to zobaczymy, że została ona wydrukowana w układzie, który współcześnie nazywamy „modus modernus”, czyli tekst „Boskiej komedii” Dantego jest w środku, w centrum układu, a dookoła okolony jest komentarzem autorstwa Cristoforo Landino, znanego ówczesnego teoretyka literackiego – dodaje dr Agnieszka Franczyk-Cegła.

Pierwsze ilustrowane wydanie „Boskiej Komedii” ozdobione jest innymi grafikami, niż te wcześniej umieszczane w inkunabułach

– Ilustracje, które pojawiały się w inkunabułach, to były drzeworyty. Tutaj postanowiono opatrzyć wydanie miedziorytami. Było to zadanie dosyć trudne, ponieważ tutaj jest inna technika druku, więc też nie wszystkie egzemplarze mają cały komplet miedziorytów, ale między innymi z tego powodu jest to wydanie wyjątkowe – wyjaśnia dr Agnieszka Franczyk-Cegła.

Na spotkaniu z okazji 700. rocznicy śmierci Dantego zaprezentowano także grafiki związane z twórczością poety.

– Ta najstarsza to jest ilustracja pochodząca z XIX wieku i jest inspirowana dziełem Sandro Boticellego, ilustrującyego właśnie piekło w formie stożkowej, gdzie można dosłownie, linearnie, razem z tekstem śledzić poszczególne kręgi od limbo, w którym są dusze niegrzeszne, ale po prostu nieochrzczone, poprzez wszystkie kolejne kręgi, poprzez Styks, za którym są heretycy, aż po sam koniec piekła i stożka w którym jest lucyfer wraz z największymi grzesznikami. Ta Ilustracja bardzo dobrze oddaje treść utworu – mówi Martyna Węglarska, Dział Sztuki Muzeum Książąt Lubomirskich Ossolineum.

Kolejna ilustracja została wykonana w technice drzeworytu w 1964 roku przez Stanisława Wójtowicza.

– Przygotował ilustracje do ostatniej części czyśćca, kiedy Dante wspina się na wzniesienie, na którym oczekuje już na Beatrycze, którya oprowadzi go po niebie. Ostatecznie została wydrukowana zupełnie inna wersja ilustracji – dodaje Martyna Węglarska.

Przedostatnim prezentowanym obiektem był portret Dantego.

– Ten portret pochodzi z 1943 roku, ale tylko grafika. Charakterystyczny wzór był opierany na medalionie z podobizną Dantego – uzupełnia Martyna Węglarska.

Na koniec pokazano prezent, który niespodziewanie dotarł do Ossolineum – obraz rozsyłany przez włoskie Ministerstwo Kultury do najważniejszych instytucji kulturalnych na świecie.

– Obraz ten wykonał Corrado Veneziano, który jest twórcą współczesnym. Urodził się w 1958 roku. Jest artystą, który nie tylko jest malarzem, ale również reżyserem teatralnym i literaturoznawcą. Inspirowany Dantem oraz jego wydaniami książkowymi, stworzył cały cykl obrazów pod tytułem „Dante ISBN”. Sam Corrado interesował się numerami ISBN i tworzył swego rodzaju kody kreskowe, które miały odwoływać się do twórczości Dantego, do samej postaci Dantego, oraz pokazywać, że pamięć o Dantem jest wciąż żywa – opowiada Martyna Węglarska, Dział Sztuki Muzeum Książąt Lubomirskich Ossolineum.

Już niedługo obraz zawiśnie nad drzwiami do głównej czytelni Ossolineum.

Najnowsze wiadomości

Najnowsze programy